Mann som gjør pullups utendørs Foto: Harald Rishovd

Treningstipset: Pull ups

Det å løfte seg opp etter armene er tungt for de fleste. Her er noen enkle tips for deg som vil klare flere repetisjoner.

Pull ups, chin ups, hang ups, opptrekk – kjært barn har mange navn. Øvelsen kan gjøres på mange måter – felles for alle er at de krever god styrke i grep, armer og alle muskler som drar armene bakover og nedover. Obs! I en del treningsmiljøer kalles øvelsen pull ups når man kjører med håndflatene pekende fra deg, og chin ups med håndflatene pekende mot deg. I denne artikkelen kalles alle pull ups.

Hvordan

Normalt er pull ups med undertak (håndbaken mot deg) de enkleste. Gir god effekt på armbøyerne (biceps) og alle muskler som drar armene nedover og bakover. Alternativet er overtak med knokene fra deg. Trener alle muskler som drar armene nedover og bakover, men ikke armbøyerne i like stor grad som med håndbaken mot deg.

Alternativ 1

For tungt? Finn deg et bord, en lav gren eller liknende der du kan kjøre liggende pull ups.

Alternativ 2

For tungt? Kjøp en treningsstrikk som du kan bruke til å hjelpe deg i oppheisningen.

På jakt etter et enkelt, men effektivt styrkeprogram?

Kjør f.eks 4 serier med 10 push ups, 5 pull ups og 15 spensthopp uten stopp mellom øvelsene, og med 1 minutt pause mellom hver runde. 

 

Tekst: Harald Rishovd