Fjelltur med ryggsekk fra Bergans Foto: Bergans/Fredrik Schenholm

Sport 1 Inspirasjon

Stell pent med elsykkelen

Vedlikehold

Stell pent med elsykkelen

Daniel Feather er kursansvarlig hos sykkelimportøren Beach Mountain i Trondheim. Han er reiser rundt land og strand for å lære de ansatte i Sport 1-butikkene om hvordan man best tar vare på elsyklene.

LES MER
Velg riktig sykkel

Her er noen tips

Velg riktig sykkel

Hvilken sykkel passer deg best? Hybrid? Terreng? Landevei? Elsykkel? Det er ikke alltid så enkelt å styre rett i jungelen av sykler – her er noen tips.

LES MER
Elsykkel

Velg riktig

Elsykkel

Elsykler har tatt fullstendig av og Sport 1 ligger i front! Hos oss finner du elsykler for lange og korte turer, pendling, trening, asfalt og grus. Her er noen tips på veien til en bedre sykkelopplevelse.

LES MER
XEED lettvektssykler

til barn og junior

XEED lettvektssykler

Barn digger lette sykler! Uansett størrelse på sykkelen er en lettvektssykkel lettere å sykle på, enklere å kontrollere og dermed mye 
morsommere å bruke. Vi er stolte av våre 
XEED XC5 LITE lettvektssykler!

LES MER
Barn og juniorsykler

Velg riktig sykkel

Barn og juniorsykler

Sport 1 velger barn og juniorsykler ut fra kriterier som sikkerhet, lav vekt, bremser som er enkle å bruke og avtakbare støttehjul. Syklene må ha en sittestilling som både gir god kontroll og overblikk, og samtidig gjør det enklere å lære syklingens kunst. 

LES MER
HOKA ONE ONE

Bli kjent med

HOKA ONE ONE

Den franske løpeskoprodusenten HOKA ONE ONE har lært oss å tenke løpesko og fjellstøvler på en helt ny måte. Her er noen av de skoene du finner i Sport 1-butikkene vår/sommer 2017

LES MER
Sitt riktig på sykkelen

Sport 1 kan sittestilling

Sitt riktig på sykkelen

Riktig sittestilling betyr mye for komfort og riktig muskelbruk. Sport 1 butikkene kan sykkel og hjelper deg med å finne riktig størrelse og å tilpasse sykkelen perfekt til deg.

LES MER
Rammegeometri?

Hva er

Rammegeometri?

Uttrykket rammegeometri brukes ofte i sykkelkataloger og tidsskrifter, men hva betyr det egentlig?

LES MER
Løping

Kom-i-gang med

Løping

Jogging er en treningsform som er enkel å starte med for mange.

LES MER
stavgang

Kom-i-gang med

stavgang

Rask stavgang er i ferd med å bli en anerkjent treningsform og kan være akkurat så hardt du vil. Treningsformen kalles også ofte for Nordic Walking, og kan utføres over alt der du kan gå - i terrenget, på stier, på grus og på asfalt.

LES MER
Styrketrening for bedre staking

Treningstipset:

Styrketrening for bedre staking

Staking blir stadig viktigere for klassisk langrenn, og kanskje spesielt i turløp. Her er noen tips for effektiv trening av stakemuskulaturen fra Petter og Mårten i Team Sport 1 Skinstad.

LES MER
skøyting

Kom-i-gang med

skøyting

Langrenn er effektiv trening. Du får lett opp pulsen, du brenner mange kalorier og du jobber med muskulatur som er viktig for hele kroppen. Mange går kun klassisk langrenn men for variasjon kan det være fornuftig å prøve skøyting. Les artikkelen under og se instruksjonsfilmen så får du en god start.

LES MER
langrenn

Kom-i-gang med

langrenn

Skiløping belaster muskulaturen i størstedelen av kroppen og hjerte/lunger, og er en av de beste mosjonsformene.

LES MER
Intervalltrening med staver

Treningstipset:

Intervalltrening med staver

Intervalltrening med staver er kanskje den mest effektive hardtreningen som finnes. Her viser Petter fra Team Sport 1 Skinstad noen veldig enkle og supereffektive intervalløvelser.

LES MER
Styrketrening for mage og rygg

Treningstipset:

Styrketrening for mage og rygg

Sterk kjernemuskulatur er viktig for langrennsløpere, her er noen tips fra Petter og Mårten i Team Sport 1 Skinstad.

LES MER
Trening av balansen

Treningstipset:

Trening av balansen

God balanse er viktig i langrenn og i alle andre idretter. Her er noen effektive øvelser med Petter og Mårten i Team Sport 1 Skinstad.

LES MER
Tour de Jotunheim

Fra sykkelsete

Tour de Jotunheim

Stian Benkø, produktansvarlig for Sykkeldeler og tilbehør hos Sport 1 Gruppen er en ivrig syklist og bidragsyter til inspirerende turartikler fra sykkelsetet. Her har han tatt med seg sykkel og turutstyr til Jotunheimen – les og bli inspirert!

LES MER
Slyngetrening

Treningstipset:

Slyngetrening

Har du prøvd å trene med slynger? Å bruke slynger som utstyr gir deg mange muligheter for å trene hele kroppen og du kan gjøre øvelsene hjemme som en del av dine 30 om dagen-trening! 

LES MER
Trening med strikker

Treningstipset:

Trening med strikker

Har du testet styrketrening med strikker? Sport , Abilica og Team Sport 1 Skinstad gir deg noen tips til øvelser.

En treningsstrikk som for eksempel Abilica ExerTube gir deg mange muligheter for styrkeøvelser du kan gjøre hjemme som en del av dine 30 om dagen-trening!

LES MER
MIPS sykkelhjelm øker sikkerheten

Velg riktig sykkelhjelm

MIPS sykkelhjelm øker sikkerheten

En god sykkelhjelm øker sikkerheten. Ledende hjelmprodusenter jobber kontinuerlig med å forbedre sikkerheten for syklister. MIPS  står for Multi-Directional Impact Protection System og er et system som brukes for å redusere rotasjonskraften til hjernen ved sidestøt. 

LES MER
Kle deg riktig

Til syklisten

Kle deg riktig

Funksjonell bekledning og en sikker hjelm er viktige deler av sykkelutstyret ditt! Vi har et bredt utvalg for deg som liker å sykle - enten det er i terrenget, på grusveier i fjellet, eller på god asfalt. 

LES MER
Triatlon

Tips til deg som vil prøve

Triatlon

Entusiastene har i flere år snakket om at triatlon er i ferd med å ta av. De siste årene har idretten vokst og det finnes mange både ekstreme og mindre ekstreme triatlonkonkurranser i Norge på vår og sommerhalvåret. Espen Kristiansen er ansvarlig for triatlonavdelingen til Sport 1 Storgata og er selv en ivrig triatlet. Her er hans tips for deg som vil prøve.

LES MER
BMX

Velg riktig sykkel

BMX

BMX er Racing, Dirt og Street. Racing kjøres på grusbaner med hopp og doserte svinger. Dirt er hopping på store hopp som er laget av jordhauger. Street handler om triksing på bygater. Våre sykler er valgt ut fra kriterier som solid ramme og hjul, riktige komponenter og geometri for Dirt og Street.

LES MER
Hybrid

Velg riktig sykkel

Hybrid

Sport 1 har hybridsykler til hverdags og til fest, nytte, cruising, pendling, skole, transport, butikken, treningsturer - og mosjon! 

LES MER
Landevei

Velg riktig sykkel

Landevei

Vårklassikerne. Tour de France. VM i Bergen. 2017 har mye å by på for oss osm liker landeveissykling, men det beste er å sykle selv. Hos Sport 1 finner du sykler for trening og konkurranse på asfalt. Vi fører komfortable sykler for lange turritt på veier av vekslende kvalitet og råskinn for godt trente sykkelryttere som jakter fart og effektivitet.

LES MER
Fatbike

Velg riktig sykkel

Fatbike

Fatbikes, eller tjukkassykler, er sykler for de fleste underlag; snø, sand, myr, rullestein. Med en fatbike åpner det seg en helt ny verden av sykkelmuligheter. 

LES MER
Cyclocross

Velg riktig sykkel

Cyclocross

Cyclocross og Gravel bikes (grussykler) er allsidige sykler som kan brukes til mye - vintersykling med piggdekk, langturer og som arbeidssykkel for sykkelbud, trening samt ritt på grus og dårlig vei er bare noen eksempler. Syklene er i prinsipp landeveissykkel som har "vært til seters for å spise seg store og sterke". For deg som sykler mest på grus og landevei!

LES MER
Terrengsykkel

Velg riktig sykkel:

Terrengsykkel

Få land egner seg bedre for sykling i fjell, skog og mark enn Norge. Vi har tusenvis av kilometer med muligheter.

LES MER
Sykkeltrening på rulle

Rulletrening

Sykkeltrening på rulle

Rulletrening er en viktig del av grunntreningen for alle som har ambisjoner på sykkelen.

LES MER
Velg riktige fotballsko

Fotball

Velg riktige fotballsko

Riktige fotballsko betyr mye for presisjon, komfort og ikke minst spillegleden. Her er noen tips for deg som skal kjøpe sko til deg selv eller til den håpefulle.

LES MER
Bikepacking

Tips på sykkeltur

Bikepacking

Stian Benkø er produktsjef for sykkeldeler og tilbehør hos Sport 1. Han er også en lidenskapelig Bikepacker – her er hans tips for deg som vil på sykkeltur med bagasje for overnatting og hygge!

LES MER
Superfeet

Innleggssåler

Superfeet

Mange fjellvandrere, syklister, løpere, langrennsløpere og andre sliter med smerter i knærne eller føttene, noe som ofte stammer fra ustabilitet i en eller begge føttene.

LES MER
Terrengløping

Kom-i-gang med

Terrengløping

Terrengløping er en allsidig, morsom og krevende form for løping. Den utfordrer kondisjon, styrke, balanse og koordinasjon. Naturopplevelsene er en bonus.

LES MER
Hjulstørrelser terrengsykler

Hva skal du velge?

Hjulstørrelser terrengsykler

Innen terrengsykling snakker man om tre ulike hjulstørrelser: 26, 27,5 og 29 tommer. Hvilken skal du velge?

LES MER
Vårsjekken

Tips til

Vårsjekken

Våren er her og det klør i beina til de fleste syklister. Her er noen tips for grundig vårsjekk av sykkelen.

LES MER
Skallbekledning

Slik velger du riktig

Skallbekledning

Når du skal kjøpe nytt skallplagg er det viktig å tenke gjennom hva plagget skal brukes til og hvilke egenskaper i plagget som er viktigst for ditt bruk av plagget. 

LES MER
Styrketrening for mage og rygg

Treningstipset:

Styrketrening for mage og rygg

Sterk kjernemuskulatur er viktig for langrennsløpere, her er noen tips fra Petter og Mårten i Team Sport 1 Skinstad.

LES MER
Velg riktige ski og staver til barn

Team Sport 1 Skinstad

Velg riktige ski og staver til barn

Riktig skitype og lengde betyr mye for barnas utvikling på ski. Derfor er valg av ski og staver, og ikke minst riktig lengde veldig viktig. Her er noen tips fra Åge og Petter i Team Sport 1 Skinstad.

LES MER
Trening av balansen

Treningstipset:

Trening av balansen

God balanse er viktig i langrenn og i alle andre idretter. Her er noen effektive øvelser med Petter og Mårten i Team Sport 1 Skinstad.

LES MER
Styrketrening for bedre staking

Treningstipset:

Styrketrening for bedre staking

Staking blir stadig viktigere for klassisk langrenn, og kanskje spesielt i turløp. Her er noen tips for effektiv trening av stakemuskulaturen fra Petter og Mårten i Team Sport 1 Skinstad.

LES MER
Smørefri skiglede

Team Sport 1 Skinstad

Smørefri skiglede

Har du oppdaget Skin ski? Er du klar for å lange ut med spikerfeste uten å rote med festesmøring?

LES MER
Styrke og spenst

Treningstipset:

Styrke og spenst

Spensttrening er en kombinasjon av hurtighets- og styrketrening. Her viser Petter fra Team Sport 1 Skinstad noen enkle øvelser for effektiv barmarkstrening hvor du trener styrke i lår. Øvelsene passer like bra for ivrige birkebeinere som for deg som ønsker tips til styrkeøvelser for bedre spenst.

LES MER
Velg riktige ski og staver

Team Sport 1 Skinstad

Velg riktige ski og staver

Lurer du på hvor lange skiene skal være? Riktig spenn? Klassisk- eller skøyteski? Hva slags staver du skal velge? Her er noen gode råd fra Team Sport 1 Skinstad.

LES MER
Velg riktige skistøvler

Team Sport 1 Skinstad

Velg riktige skistøvler

Skistøvlene betyr mye – både for teknikken, komforten og ikke minst stabiliteten. Her er noen gode tips fra Team Sport 1 Skinstad.

LES MER
Intervalltrening med staver

Treningstipset:

Intervalltrening med staver

Intervalltrening med staver er kanskje den mest effektive hardtreningen som finnes. Her viser Petter fra Team Sport 1 Skinstad noen veldig enkle og supereffektive intervalløvelser.

LES MER
terrengløping

Kle deg for

terrengløping

Vil du legge løpeturene til skog og fjell? Her er noen tips til sko, klær og annet utstyr som gjør turen komfortabel.

LES MER
Bedre Carving

10 tips til

Bedre Carving

Mange snakker om carving, men hva betyr dette begrepet egentlig? På ski betyr carving at man svinger uten å sladde med skiene.

LES MER
Alpinstøvler

Velg riktige

Alpinstøvler

Har du vonde føtter etter noen timer i alpinbakken? Blir du iskald på føttene? Har du dårlig følelse med skia? Her er noen råd til deg som skal kjøpe nye alpinstøvler.

LES MER
Godt feste og god glid

Tips!

Godt feste og god glid

Få ting ødelegger en skitur mer effektivt enn dårlig feste. Og god glid betyr mye for skiopplevelsen. Også var det klisteret da. Vi gir deg noen tips! 

LES MER
skismøring

Tips og guide

skismøring

Drømmer du om lange skiturer i vinter, men gruer til bakglatte ski? Her er en enkel guide for deg som ikke kan smøre ski.

LES MER
gnagsår på langtur

Slik unngår du

gnagsår på langtur

Sko og støvler som er for store eller små, sokker som vrir seg eller fungerer dårlig når de er våte, kan fort føre til gnagsår. Her er noen tips om hvordan gnagsår kan forebygges.

LES MER
Velg riktig ryggsekk

Her er noen tips!

Velg riktig ryggsekk

Har du tenkt å kjøpe ny ryggsekk? Utvalget av ryggsekker er stort. Det finnes sekker for alle behov. Grovt sett kan sekkene deles i store tursekker, hytte-til-hytte sekker og dagstursekker. 
Her er noen tips om hva du bør se etter.

LES MER
Kettlebell

Treningstipset:

Kettlebell

Kettlebells er et gammelt og velprøvd russisk redskap for styrketrening. De ”kanonkuleformede” vektene nevnes i skrifter helt tilbake til 1700-tallet. Kettlebells er en treningsform som får opp pulsen og styrker muskler i hele kroppen.

LES MER
massasjerulle

Treningstipset:

massasjerulle

Har du prøvd å trene med foamroller? Med en foamroller kan du tøye ut og massere såre muskler, det er kjempegod restitusjonstrening og øvelser med denne kan fint brukes som en del av oppvarmingen.

LES MER
langrenn

Kom-i-gang med

langrenn

Skiløping belaster muskulaturen i størstedelen av kroppen og hjerte/lunger, og er en av de beste mosjonsformene.

LES MER
stavgang

Kom-i-gang med

stavgang

Rask stavgang er i ferd med å bli en anerkjent treningsform og kan være akkurat så hardt du vil. Treningsformen kalles også ofte for Nordic Walking, og kan utføres over alt der du kan gå - i terrenget, på stier, på grus og på asfalt.

LES MER
skøyting

Kom-i-gang med

skøyting

Langrenn er effektiv trening. Du får lett opp pulsen, du brenner mange kalorier og du jobber med muskulatur som er viktig for hele kroppen. Mange går kun klassisk langrenn men for variasjon kan det være fornuftig å prøve skøyting. Les artikkelen under og se instruksjonsfilmen så får du en god start.

LES MER
Løping

Kom-i-gang med

Løping

Jogging er en treningsform som er enkel å starte med for mange.

LES MER
svømming

Kom-i-gang med

svømming

Svømming er en effektiv form for trening. Store deler av kroppen brukes og belastningen på rygg, hofter, knær og ankler er minimal. I tillegg krever det lite utstyr. En badedrakt eller badebukse, en svømmehette og et par svømmebriller er alt du trenger for å komme i gang.

LES MER
sykling

Kom-i-gang med

sykling

Frister det å sykle? Å kunne kombinere effektiv transport med god trening? Å komme i form på vei til jobb mens andre stamper i bilkø? Sykle lange turer?

LES MER
hverdagstreningen

Den viktige

hverdagstreningen

Du trenger ikke løpe, sykle, gå på ski eller trene styrke for å nå de 30 anbefalte minuttene med fysisk aktivitet hver dag. Du kan også måke snø, slå plenen eller hogge ved.

LES MER
Pakk tursekken

Ut på tur

Pakk tursekken

Både våren og høsten er høysesong for vandringer og turer i fjellheimen. Dagsturer eller fra hytte til hytte-vandringer over flere dager. Her er noen tips om hva du bør pakke i sekken og tenke på av utstyr til turen. 

LES MER
Trelagsprinsippet

Kle deg riktig i kulda

Trelagsprinsippet

Det er viktig å kle seg riktig i kulda for å holde kroppen varm og komfortabel. Her er noen tips om trelagsprinsippet. 

LES MER
sykling

Kom-i-gang med

sykling

Frister det å sykle? Å kunne kombinere effektiv transport med god trening? Å komme i form på vei til jobb mens andre stamper i bilkø? Sykle lange turer?

LES MER