Stavgange i blomstereng.

Kom-i-gang med stavgang

Rask stavgang er i ferd med å bli en anerkjent treningsform og kan være akkurat så hardt du vil. Treningsformen kalles også ofte for Nordic Walking, og kan utføres over alt der du kan gå - i terrenget, på stier, på grus og på asfalt.

Velg riktige staver for stavgang

Stavene skal være kortere enn vanlige langrennsstaver. For å finne riktig lengde skal du stå på gulvet med de skoene du skal bruke og holder rundt håndtaket på staven. Albuen skal da være i 90° vinkel. For bruk i terrenget er det viktig med herdet metallpigg, på asfalt kan du med fordel sette en gummitupp på stavene for å dempe støtet noe.

Lær deg riktig teknikk

Når du går skal staven settes i bakken omtrent ved motsatte fots hæl (diagonal gange). Stavrøret vil da peke svakt bakover, noe som er viktig for å få fremdriftseffekt. Armene skal være nesten strake, kun med en liten bøy i albuen. La armene pendle diagonalt med føttene, og slapp av i skuldrene. Hold lett om håndtaket, og slipp opp grepet mens armen pendler frem.

Øk gradvis

Når du behersker rolig gange med riktig stavbruk, kan du øke farten. I motbakker korter du ned stavtaket på samme måte som du korter inn steget. I kronglete terreng gir stavene ekstra stabilitet, noe som gjør det tryggere å gå fort.

Varier hvor lange/tøffe økter du går med stavene

I starten kan du ta med deg stavene på tre av ukas gåturer. Etter hvert kan du finne deg en kupert sti. Gå jevnt, og prøv å holde farten oppe i motpakkene. Skyv godt med armer og bein. Det er kun din fysiske form som begrenser hvor harde øktene kan bli. Lange og bratte motbakker gir super trening av utholdende styrke og kondisjon på samme måte som langrenn.