Svømmere i basseng Foto: Speedo

Kom-i-gang med svømming

Svømming er en effektiv form for trening. Store deler av kroppen brukes og belastningen på rygg, hofter, knær og ankler er minimal. I tillegg krever det lite utstyr. En badedrakt eller badebukse, en svømmehette og et par svømmebriller er alt du trenger for å komme i gang.

Slik legger du opp svømmetreningen

Hvis du er nybegynner innen svømming, så passer det bra å starte med korte, rolige distanser. Fokuser på å lære deg god teknikk i starten.

Svømmeteknikk

Alle former for svømming gir god mosjon – enten du svømmer rygg, bryst eller friteknikk/crawl. Hvis du vil bruke svømmehallen aktivt, er det en fordel å lære seg god friteknikk.

Forslag til et enkelt svømmeprogram

  • Start med 10 minutter med rolig oppvarming
  • Sørg for å holde stigende intensitet i oppvarmingen – økt farten underveis.
  • Deretter svømmer du 4x100 m i et tempo du blir andpusten av.
  • Avslutt med 5 minutter rolig svømming.

For ekstra motivasjon kan du prøve deg på Norges Svømmeforbunds distansemerker,

Svømmehaller over alt

Sommerstid kan du svømme i lokale vannveier – men husk at selv god badetemperatur kan føre til nedkjøling hvis du er lenge i vannet. Vinterstid finnes det mange svømmehaller over hele landet – kontakt kommunens servicekontor for mer info om svømmehaller nær deg.