Kom-i-gang med sykling

Frister det å sykle? Å kunne kombinere effektiv transport med god trening? Å komme i form på vei til jobb mens andre stamper i bilkø? Sykle lange turer?

Sykling er en effektiv mosjonsform som også er snill med kroppen. Du bør starte pent, og husk at ofte og jevnlig gir MYE bedre resultater enn et skippertak nå og da. Vi anbefaler rolige og korte sykkelturer i starten, det er viktig å venne kroppen gradvis til den nye aktiviteten.

Start med den sykkelen du har

I starten kan du bruke hva slags sykkel du vil (husk alltid hjelm). Etter som du blir ivrigere, er en landeveissykkel, terrengsykkel eller hybrid best egnet. Etter hvert bør du også vurdere sykkelbukse med ekstra polstring i baken. Blir du veldig ivrig, er sykkelsko med klikkpedaler også en god investering. Lurer du på om sykkelen passer deg eller om den trenger en service? Ta den med til din lokale Sport 1-butikk og be om råd. 

  • Uke 1: Start med tre korte og lette sykkelturer på 30 minutters varighet. Finn et relativt flatt terreng. Ideelt sett bør du ha en hviledag mellom hver treningsdag. Obs! Tråkk med lette gir - du skal ikke stivne i muskulaturen.

  • Uke 2: Øk treningsmengden til fem korte sykkelturer i løpet av denne uka. Hvis du orker, så kan du godt begynne å øke farten noen hundre meter på hver tur.

  • Uke 3: Øk treningsmengden til syv raskere, men fremdeles korte, sykkelturer i uka. Legg gjerne inn noen litt krevende motbakker på flere av dem.

  • Uke 4: Når du greit klarer syv sykkelturer i løpet av uka, kan du begynne å gjøre noen av turene lenger. Sykle f.eks 30 min til fra jobb eller skole eller til butikken for å handle på fire av ukas syv dager, og dra på litt lengre sykkelturer de tre gjenværende.