Dette bør du spise og drikke før, under og etter Birkebeinerrennet

Birkebeinerrennet er ikke langt unna, og hos mange har det kanskje allerede begynt å krible litt i magen. Denne artikkelen skal nettopp handle om det du bør fylle magen med før, under og etter Birken, og forhåpentligvis blir du litt roligere av Team Sport 1 Skinstads beste ernæringstips.

Fyll opp lagrene

I tillegg til å bygge overskudd og redusere treningsmengdene de siste dagene inn mot rennet, er det viktig å fylle opp næringslagrene. All vår erfaring tyder på at man kan få en positiv effekt av å spise godt og riktig inn mot lengre konkurranser. Gode mengder mat, rik på karbohydrater og andre næringsstoffer, er oppskriften på suksess.

Det siste døgnet inn mot rennet, bør man derimot ikke spise mer enn normalt, for da risikerer man å føle seg tung og stinn i magen på renndagen. Mens maten er viktig, har vi erfart at det å drikke unormalt mye i forkant kan virke mot sin hensikt.

Drikk mye og spis litt

På renndagen er det derimot væskeinntak som gjelder. Væsketap er en av hovedårsakene til redusert fysisk prestasjon, og i et langt renn som Birkebeinerrennet er dette spesielt viktig. Å ha med seg drikke selv, i tillegg til å ta drikke på samtlige matstasjoner underveis, er en suksessoppskrift. Husk å ”blåse retur” i slangen om du har drikkeblære i sekken, slik at du unngår at munnstykket eller slangen fryser til is.

Å drikke godt før start, og deretter fylle på med en god slurk drikke hvert 15. minutt, gir deg det du trenger av væske. Det du drikker bør inneholde både karbohydrater, salter og mineraler, og på generelt grunnlag anbefaler vi sportsdrikk. Sørg likevel for at du stiller til start med både mat og drikke i magen, og langs løypa, som du vet at magen din tåler.

Ved matstasjonene serveres det både mat og drikke fra blide frivillige og Birkens samarbeidspartnere. Særlig de som tar tiden til hjelp bør benytte seg av dette tilbudet, og fylle på med både mat og drikke ved hver eneste matstasjon. Da blir turen over fjellet både mer behagelig, og kanskje også litt morsommere. For de raskeste i feltet er det ofte sportsgel som bidrar til ekstra energi, og da gjelder det å bruke utforkjøringene godt. Uansett nivå – ikke glem at det er forbudt å kaste søppel i naturen under Birkebeinerrennet!

Lov å kose seg etter målgang

Når man kommer i mål på Birkebeineren skistadion, er man som regel tom for krefter uansett hvor mye man har fylt på underveis. Da gjelder det å fylle på med rask energi, slik at både resten av dagen og morgendagen blir så bra som den kan bli. Heldigvis er det sånn at mye av det som smaker aller best også er det som gir raskest energi, og etter å ha gått drøye fem mil på ski er det faktisk lov å kose seg!

Ha gjerne en boks med godt drikke klart i sekken, og fyll for all del på med både sjokolade og potetgull når du kommer i mål. Utover ettermiddagen og kvelden gjelder det å gjenopprette væskebalansen, og også her er både karbohydrater, salter og mineraler å foretrekke. For å feire et vel gjennomført Birkebeinerrenn synes vi du skal unne deg en bedre middag, for da har du jo tross alt fullført et av verdens flotteste og tøffeste skirenn!

Vi håper du får fine dager før, under og etter Birken!