Team Sport 1 Skinstad Gjennomføring av Birkebeinerrennet

Om et par uker smeller startskuddet på Tingstadjordet, som sender løperne i første pulje ut på ferden fra Rena til Lillehammer. Her får du Team Sport 1 Skinstads tips til hvordan du får en raskest og best mulig tur over fjellet. 

Samle overskudd

Med Birkebeinerrennet rett rundt hjørnet, er det ikke all verden du får gjort med treningsgrunnlaget. Likevel er det viktig å benytte ukene inn mot rennet godt, og kanskje legge inn de gode langturene du eventuelt mangler inn mot den store dagen. Som kjent skal man ikke legge ut på langtur uten tilstrekkelig trening, men de siste dagene før rennet bør du uansett bruke til å samle overskudd. 

Ta det pent i starten

Birkebeinerrennet avgjøres sjelden de første kilometerne, og vår erfaring er at du kan ødelegge langt mer med en tøff åpning enn du kanskje tror. Åpningsfarten må tilpasses målet du har med Birkebeinerrennet. Har du planer om å kjempe om seieren, er du nesten nødt til å ha kontakt med tetfeltet. Har du først og fremst ambisjoner om å fullføre på en god tid eller kun komme deg til mål, gjelder det å gå tålmodig til verks.

Kjør på når du er halvveis

Turen opp til Skramstad er i våre øyne en tøff oppvarming, og det er først fra Kvarstad til Midtfjellet vi synes det er riktig å presse på skikkelig. Da må du heller ikke glemme at det er noen drøye kilometer fra Midtfjellkoia til Sjusjøen Langrennsarena. Selv om det stort sett er utforbakker derfra og inn til mål, er det likevel mye å hente på å ha litt å gå på langs myrene inn mot Birkebeineren skistadion. Sluttiden påvirkes i mye større grad av en knallgod avslutning enn av en litt for hard åpning.

Uavhengig av målet ditt, er vårt viktigste råd at du prøver å nyte turen over fjellet. Langrenn er moro og Birkebeinerrennet skal være en folkefest der likesinnede møtes for å måle krefter og utøve en felles lidenskap. 

Lykke til!