Team Sport 1 Skinstad Slik pakker du sekken til Birkebeinerrennet

Birkebeinerrennet nærmer seg med stormskritt. Når du skal ta turen over fjellet må ha du med deg en sekk som veier minst 3,5 kilo når du kommer i mål på Lillehammer, men hva i all verden skal du ha med deg? Under ser du Team Sport 1 Skinstad sine pakketips.

Finn en sekk som passer

Ryggsekker kommer i alle størrelser og fasonger. I god tid før du skal gå Birkebeinerrennet bør du sørge for å ha funnet en sekk som passer - ikke bare til deg, men også til det du skal bruke den til.

En god Birken-sekk bør sitte godt inntil kroppen, slik at du kan bevege deg fritt uten at sekken hindrer deg. Samtidig bør den ikke gnage, og da er det en fordel om vekten fra sekken fordeles godt utover overkroppen. Unngå også lommer og snorer som kommer i veien når du skal gå på ski.

I dagens marked finnes det massevis av sekker, så her kan du som forbruker velge og vrake i ulike alternativer. Vårt best tips er å finne en sekk som sitter tett på kroppen, som du samtidig tar deg tid til å teste og justere på trening med riktig vekt i forkant! 

Husk riktig innhold

I tillegg til vekten, finnes det også krav til selve innholdet i sekken. Fra arrangøren får man opplyst at sekken må inneholde vindtett jakke og bukse med lange ermer og ben, tørt undertøy eller ekstra isolerende lag, votter, lue og balaklava, hals eller headover. I tillegg anbefaler de at du har med deg mat, drikke og tørre sokker. Dette er av hensyn til din egen sikkerhet, da man ferdes i fjellet og været fort kan endre seg.

Moderne treningsutstyr veier så lite at mange gjerne må legge i noe ekstra for at sekken skal være tung nok. Tidligere har vi brukt plastposer med mel, sukker eller noe annet som former seg etter ryggen. Etter at vi fikk oss vektvester, har vi derimot begynt å gå med de små vektposene som følger med disse. Uansett hva du legger i sekken for ekstra vekt, husk at det som veier mest bør ligge nederst i sekken og inn mot ryggen.

Ta gjerne med ekstra næring

Å gå Birkebeinerrennet er en tøff belastning for kroppen enten man går på 2 1/2, 5 eller 7 1/2 timer. Desto lengre tid man bruker, jo større er behovet for påfyll av energi underveis. For mange kan det være for langt mellom matstasjonene til å få drukket hvert 15. minutt, og kanskje passer det heller ikke å spise eller drikke akkurat når du er der.  

På generelt grunnlag anbefaler vi alle deltakerne å stoppe for å spise og drikke litt på hver eneste matstasjon. Likevel synes vi det kan være lurt å ha med seg noe som gir rask energi i sekken. Ei drikkeblære i ryggsekken og noen lett tilgjengelige sjokolader, kjeks, sportsbarer eller -geler er absolutt å anbefale. 

Husk at det du spiser og drikker fra sekken underveis gjør at sekken blir lettere i mål enn på start, og ta høyde for dette når du pakker den. Glem heller ikke å «blåse retur» etter du har drukket av drikkeslangen, for å unngå at det fryser.

God tur over fjellet!