Syklister i Norrønautstyr, Sogndal, Norge Foto: Norrøna/Frode Sandbech

Til syklisten Kle deg riktig

Funksjonell bekledning og en sikker hjelm er viktige deler av sykkelutstyret ditt! Vi har et bredt utvalg for deg som liker å sykle - enten det er i terrenget, på grusveier i fjellet, eller på god asfalt. 

Riktig sykkelbekledning gjør turen bedre! Vi har plass som passer alt fra stisykling til landeveissykling. Vindjakker, shortser, lange bukser, hansker og mye mer. En shorts med en komfortabel sittepute er syklistens beste venn, mens en vindjakke kan gjøre en ellers sur og kald tur til en god opplevelse.

Her kommer noen tips om sykkeltøyet du bør ha i hus


Jakke
Jakken skal beskytte deg mot vær og vind. Om du ikke har den på deg, så har erfarne syklister alltid med seg en jakke i lomma eller sekken. Været avgjør om denne er vanntett eller bare vindtett. Velg plagg som kan pakkes ned og tar liten plass, og som ventilerer godt. Ved daglig sykkelpendling kan man med fordel velge kraftigere tøy da hyppigere bruk øker slitasjen.

Trøye
Sykkeltrøye er et av to basisplagg for syklisten. Den er en del av påkledningen uansett vær. Alene i godvær eller som en pustende undertrøye i kaldere vær. Lommene på rygger sørger for at du har plass til mat, klær og verktøy. 

Undertøy
En dårlig sykkeltrøye kan reddes av en god undertrøye. Disse er som oftest i kunstmateriale og sørger for å transportere svetten vekk fra kroppen. På kaldere dager kan selvsagt fullt super-eller ullundertøy benyttes, men husk å ha sykkelbuksa innerst. Det er derfor vi anbefaler at de lange sykkeltightsene skal være uten pad. Da har du sykkelbuksa helt innerst, men mulighet for et lag med varmt undertøy før tightsen. 

BIB
Bib betyr rett og slett selebukse og betegnelsen brukes ofte. Finnes også uten seler, men i hvert fall for gutta er seler å foretrekke. Dette er det absolutt viktigste plagget. Buksa skal sitte som støpt, altså ikke for stor. Padden må være god, og tilpasset ditt bruksområde/treningsmengde. En god bukse merker man ikke, en dårlig bukse merker man altfor godt. De beste buksene har padding som virker litt "faste" når man klemmer på den. Skjulte eller limte/sveisede sømmer er også å foretrekke. 

Løse ben/knær/armer
Etter trøye og bib er løse ben, og ikke minst løse armer et av de plaggene som brukes mye, eller tas med på mest. De er med på å forlenge bruksområde på både trøyer og bukser. Husk at om det er kaldere enn 20 grader så skal knærne beskyttes. 

Shorts
Med shorts tenker vi på den litt mer baggy sorten. Denne brukes utenpå en vanlig sykkelbukse. Dette er enten som ekstra beskyttelse mot kvist og stein, eller rett og slett for de som ikke synes at ettersittende lycrashortser er tingen.

Hjelm
Hjelmen er det viktigste utstyret du kjøper! En riktig konstruert hjelm gir effektiv og uvurderlig beskyttelse på tross av lav vekt. Bruk tid på å velge hjelm. Den må være tilpasset den syklingen du driver med, enten det er BMX, landevei, tur eller terreng. Dernest må den selvfølgelig passe til hodet ditt. Les artikkelen om valg av riktig sykkelhjelm her

Sekker
En komfortabel sykkelsekk er viktig på lengre sykkelturer. Ikke kjøp større sekk enn nødvendig. Sekken må sitte tett på ryggen og bæresystemet må kunne justeres sånn at den sitter godt selv i raske utforkjøringer. 

Hansker
Sykkelhansker har mange gode oppgaver. De skal beskytte hendene og da spesielt håndflaten ved velt. I tillegg skal de gi bedre grep på styret, dempe vibrasjoner fra dårlig asfalt eller underlag og ikke minst beskytte mot fartsvind og eventuelt kulde.

Sykkelsko
Sykkelsko og klikkpedaler er en selvfølgelig del av utstyret. Gode sko gir effektiv kraftoverføring og dermed større effekt av tråkket. Klikkpedalene holder foten fast i pedalen i humpete terreng og samtidig gjør det lettere å trå med god teknikk. 

GPS-klokker og computere
Å trene med en GPS-klokke eller enkel sykkelcomputer kan gjøre treningen og syklingen enda mer gøy. Du kan følge med på treningen din, pulsen din, turene dine og ikke minst dele informasjonen om sykkelturene til treningskompisene. Du vil blant annet få mer kontroll på hvor langt du sykler, tiden du bruker og hvor langt du har syklet gjennom sesongen.