Ta vårsjekken selv Klargjøring av sykkelen

Det er viktig å se over sykkelen før, i løpet av og etter sykkelsesongen. Her kommer noen tips til hvordan enkelt klargjør sykkelen din.

Mekanikerstativ - ryggens beste venn

Du skal ikke stå lenge foroverbøyd over sykkelen mens du skrur før du forstår at et godt mekanikerstativ er ryggens beste venn. Vi anbefaler stativet Sport Mechanic fra Feedback, som du får hos Sport 1 butikkene. Stativet er både stabilt og plasserer sykkelen i komfortabel arbeidshøyde.

Rengjør alltid sykkelen først

Det er ikke moro å skru på skitne sykler. Start derfor med å vaske sykkelen helt ren. Pit Stop Kit fra Weldtite inneholder alt du trenger med unntak av en svamp og lunka vann. Skyll sykkelen med hageslangen. Vask først felger og kjede med det miljøvennlige avfettingsmiddelet, deretter vasker du resten av sykkelen med en svamp. Tørk godt med en ren fille, vær nøye med alle vinkler og kroker. 

Smør kjedet som en proff

Hvis kjedet er skikkelig grisete før du starter anbefaler vi Weldite kjedevasker. Den fjerner effektivt skitten, og kjedet vil være klar for ny olje. Kjedet smører du på innsiden for å få best effekt, det vil si den delen av kjedet som legger seg mot tannhjulene på sykkelen. Drypp en dråpe kjedeolje på hvert kjedeledd, fortsett til du har tatt hele kjedet før du snurrer pedalene bakover i ca 30 sekunder. Avslutt med å forsiktig tørke av overflødig olje. 

Sjekk bremsene

En god sjekk av bremsene er viktig. Har du en sykkel med felgbremser, er det viktig at du rengjør felgen og bremseklossene. Deretter sjekker du at bremseklossene legger seg riktig mot bremseflaten (sideveggen) på felgen. Det mest ideele er at framparten av klossen treffer felgen ca 1 mm før resten av klossen – dette gjør at klossen blir liggende flatt mot felgen når bremsene aktiveres.

Har sykkelen skivebremser, bør du vaske bremseskiva og klossene med skivebremsvask. Spray på og tørk av med en ren fille. Merk at skivebremsvasken er brannfarlig avfall.

Sjekk girene

Moderne utvendige gir har smale kjeder og tett avstand mellom tannhjulene på bakhjulet (frikransen). Vask tannhjulene og bruk spesialbørsten i Pit Stop Kit til å fjerne størknet søle mellom tannhjulene. Sjekk at vaier og strømpe er hele uten skarpe knekk. Deretter trår du pedalene framover mens du klikker deg fra minste til største tannhjul bak og ned igjen. Bruker du et mekanikerstativ blir denne jobben vesentlig enklere. Kjedet skal legge seg direkte på neste tannhjul uten å klatre/skrape. Klatrer kjedet litt før det girer, er det som oftest litt slakk girvaier. Den strammer du med justerskruen der vaieren går inn i bakgiret – en kvart omdreining mot klokken vil stramme vaieren. og er ofte nok.

Neste steg er å sjekke at girarmen ikke går lenger inn eller ut enn frikransen, sånn at kjedet hopper over innerste eller ytterste tannhjul. Dette justerer du L- og H-skruene på girarmen (L = Lav, altså det største tannhjulet, H = Høy, altså det minste tannhjulet).

Kontroller sykkelen for slark i styrelager, kranklager og nav

Stramming av lagre kan du med fordel sette bort til den lokale Sport 1-butikken, men du kan selv enkelt sjekke om det er slark i styrelager, kranklager og nav.

For å kontrollere styrelager låser du frambremsen og skyv sykkelen fram og tilbake. Er det slark, så må det strammes snarest – både på grunn av slitasje og sikkerhet.

Kranklager kontrollerer du ved å bøye deg over rammen og grip en krankarm i hver hånd. Prøv å trekke armene ut og inn i forhold til sykkelen. Er det slark, så sliter du fort ut kranken om dette ikke strammes.

Nav kontrollerer du ved å bevege hjulet sideveis i ramme/gaffelen. Er det slark, så bør den strammes snarest for å unngå navhavari.

Opplever du slark på styrelager, kranklager eller nav anbefaler vi at du går til din lokale Sport 1 butikk. Der vil du finne den hjelpen du trenger.

Må jeg polere sykkelen?

Svaret er ja, en gang i blant. En polert ramme får en blank, hard overflate som søle og smuss ikke fester seg så lett til. Den blir dermed mye lettere å vaske i neste omgang.