Hopp til hovedinnhold

Lyset foran på sykkelen skal i henhold til dagens regelverk være hvitt eller gult. Bak skal lyset være rødt. Lyset kan være statisk eller blinke. Det holder ikke å bruke lys på hodet.

I tillegg til lys på sykkelen, er det påbudt med refleks foran og bak, samt på pedalen, på alle sykler som selges.

– Lyset foran skal stilles inn slik at det ikke blender medtrafikanter. Kravet for lys sier ikke noe om egen sikt, målet er at du som syklist synes, forteller Stian Benkø, produktsjef for sykkeldeler og tilbehør hos Sport 1.

– Sykler du på vei som er dårlig opplyst eller ikke opplyst i det hele tatt, bør du i tillegg bruke lys som gir sikt, råder Stian.

På høsten er det smart å bruke lys selv etter at sola har stått opp, ettersom lav sol blender både bilister og andre trafikanter. Da er det fint med et blinkende lys som gir oppmerksomhet.

Lys i terrenget

– For de av oss som trives i skogen er kravet til lys litt annerledes. Sikt er essensielt og spesielt på høsten før rimet og snøen kommer, "stjeler" underlaget mye lys, forteller Stian.

Hans anbefaling er derfor en kraftig lykt på styret og et supplement på hodet. Det gir best mulig dybdesyn og dermed maksimal sikt på sti.

Et alternativ er å kun ha lys på styret, men det er ikke optimalt i terrenget da det gir lange skygger av selv de minste steiner og du mister en del oversikt. På grus, derimot, holder det med et kraftig lys på styret. Med lykt kun på hodet forsvinner alle skygger, men du har ingen dybde.

– Selv har jeg alltid en liten lykt på hodet, slik at jeg kan følge litt med rundt sykkelen. Og skulle jeg få en teknisk stopp, har jeg godt arbeidslys.