Espen Kristiansen er ansvarlig for triatlonavdelingen til Sport 1 Storgata og ivrig triatlet Foto:FinisherPix

Tips til deg som vil prøve Triatlon

Entusiastene har i flere år snakket om at triatlon er i ferd med å ta av. De siste årene har idretten vokst og det finnes mange både ekstreme og mindre ekstreme triatlonkonkurranser i Norge på vår og sommerhalvåret. Espen Kristiansen er ansvarlig for triatlonavdelingen til Sport 1 Storgata og er selv en ivrig triatlet. Her er hans tips for deg som vil prøve.

Triatlon betyr egentlig trekamp, og i denne sammenheng handler det om kombinasjonen av svømming, sykling og løping.

Sporten er en egen olympisk gren med 1500 m svømming, 40 km sykling og 10 km løping. I tillegg finnes Sprint med halvparten av den olympiske distansen, samt halv og hel Ironman (3,8 km svømming, 180 km sykling og 42 km løping) og noen få konkurranser som er enda lenger. 

- Jeg anbefaler nybegynnere å prøve seg på den olympiske distansen først, som for eksempel Oslo Triatlon. Der tar hver av grenene såpass lang tid at man rekker å komme ordentlig i gang med hver av dem uten å stresse for mye. Men halv Ironman (1,9 km svømming, 90 km sykling og 21 km løping) er også overkommelig om formen er ganske god. 

- Når det gjelder utstyret, så er en god svømmedrakt viktig – i hvert fall for konkurranser i vann som er kaldere enn 18 grader. En god drakt, for eksempel fra Huub, er laget i 3-5 mm tykk neopren og har en konstruksjon som hjelper deg å svømme bedre. Til sykkeletappen kan du godt bruke en hybrid, men en landeveissykkel fungerer bedre. Husk å utstyre sykkelen med en flaskeholder bak setet og en ”matboks” til energibarer og gel. Til lengre distanser kan det også være en god ide å utstyre sykkelen med aerobøyler for å finne en bedre, mer aerodynamisk sittestilling. Sykkeldrakten kan med fordel være en triatlontilpasset drakt som også er behagelig å løpe med. Vanlige sykkelsko duger godt, eventuelt finnes det spesielle triatlonsko som er kjappere å ta på og av. Til løpeetappen bruker du de løpeskoene du liker best. Det kan imidlertid være fornuftig å bytte ut lissene med hurtigsnøring.

- Treningen er selvsagt det viktigste. Jeg pleier å anbefale folk at de ser på den prosentvise fordelingen av svømming, sykling og løping i den aktuelle konkurransen de trener for, og så legge opp treningen etter en liknende prosentfordeling. Hvis du er usikker på svømmingen, så arrangeres det mange svømmekurs i friteknikk rundt om kring. Bruk tid på å lære deg effektiv teknikk, og tren gjerne en del i reelle situasjoner med skvulpesjø og litt bølger. 

Syklingen og løpingen blir som treningen for sykkelritt og løpekonkurranser på liknende distanser. Det du imidlertid bør trene en del på er overgangen mellom sykling og løping, og prøv å sykle på relativt lette gir – lår som er fulle av melkesyre er ikke spesielt behagelige å løpe med! Husk dessuten at det ikke er tillatt å ligge på hjul med andre deltakere, da risikerer du å bli disket! Et godt tips er å avslutte en del av sykkelturene med 10-15 minutter rolig løp. Men legg også inn spesifikke konkurranseøkter der du kjører alle disiplinene i riktig rekkefølge.      

Tekst: Espen Kristiansen, Triatlonansvarlig, Sport 1 Storgata