Treningstipset: massasjerulle

Har du prøvd å trene med foamroller? Med en foamroller kan du tøye ut og massere såre muskler, det er kjempegod restitusjonstrening og øvelser med denne kan fint brukes som en del av oppvarmingen.

Her får du se noen øvelser og en beskrivelse av Abilica FoamRoller. Bruk øvelsene som en del av din 30 om dagen-trening!

Massasjerullene finnes i flere versjoner. De mest komfortable for deg som ikke har prøvd tidligere er de som er laget i relativt fast skum og som er glatte i overflaten uten ”knotter”. Er du en erfaren ruller, så finnes også en utgave med knotter som jobber dypere inn i muskulaturen din.

Obs! Start pent!

Hvis du ikke har prøvd massasjerulle før eller for eksempel har et ryggproblem, så er det en god ide å lære bevegelsene av en som kan. Snakk med en fysioterapeut eller noen andre som kan vise deg noen enkle øvelser og hvordan du best bruker massasjerullen.

Hvem bør rulle?

Enkelt svar - alle! Enten du er en mosjonist som vil massere sliten muskulatur eller en aktiv idrettsutøver som vil bedre løpesteget, komme lenger ned i bukken på racersykkelen eller sitte med bedre holdning i kajakken, så er rulla for deg. 

Dyp massasje

Å bruke en massasjerulle gir en mangesidig effekt. Det å rulle fram og tilbake over en relativt fast skumrulle sammenliknes med å få en god runde med massasje. Du gir de aktuelle musklene en god omgang, noe som både øker blodgjennomstrømmingen og øker bevegeligheten.

Triggerpunkter

Har du ømme punkter, såkalte triggerpunkter, i muskulaturen din? For eksempel i lårstrekkerne framme på låret? Eller i underarmene? Lårbøyerne bak på lårene? Eller er du stiv i deler av ryggen? Her kan massasjerullen behandle det aktuelle punktet til triggerpunktet slipper.

Øker bevegelighet

Riktig brukt vil også massasjerullen gi deg økt bevegelighet.
Hvis du er en av mange voksne som sliter med å sette deg helt ned på huk med begge hælene godt plantet i bakken og med ryggen rett, så kan en forsiktig omgang med massasjerulla på setemusklene (rumpeballene) gi utrolig god effekt. Prøv selv!

Øker blodgjennomstrømmingen

Massasjerullen kan også brukes som del av en grundig oppvarming. Ruller du fire ganger fram og tilbake over baksiden av lårene før du starter tradisjonell oppvarming, så er dette med på å gjøre muskulaturen klar for aktivitet ved å øke blodgjennomstrømmingen og samtidig myke opp musklene.

Tekst: Harald Rishovd

massasjerulle fra Abilica