pulsklokka din nye treningskompis?

Hvorfor bruke pulsklokke? La Team Sport 1 Skinstad fortelle deg hvorfor de bruker pulsklokka på hver eneste treningsøkt.

Tekst og foto: Team Sport 1 Skinstad

All trening og fysisk aktivitet du gjennomfører er positiv, enten du går, løper, sykler, går på ski, trener styrke, klipper plenen eller måker snø. Klarer du å være i aktivitet i 30 minutter hver dag, gjør du deg selv og kroppen din en stor tjeneste. 

Enten du trener mot et spesifikt mål, eller bare er i aktivitet for å holde deg i form, kan pulsklokka være en god kamerat å ha med seg på tur. Vi i Team Sport 1 Skinstad bruker pulsklokke på hver eneste treningsøkt, med eller uten pulsbelte, og hvorfor skal vi fortelle deg nå.

Full kontroll på tiden – uansett 


Hva i all verden skal jeg med ei pulsklokke, tenker kanskje du? Vel, pulsklokka kan brukes til så mangt. For det første, vil du med ei pulsklokke ha ei klokke som er tilpasset bruk på trening. Det vil si at den tåler en trøkk, enkelt kan vaskes og ikke lar seg ødelegge av svette, gjørme, snø eller regn. Dette gjør at du kan følge med på tiden, uansett aktivitet.



Nettopp tid er interessant for mange når de er i aktivitet, enten fordi de skal rekke noe etter treningsøkta, eller fordi det er nettopp tiden som er målet ditt. Enhver treningsklokke er utstyrt med stoppeklokke. Mer avanserte pulsklokker lar deg også sette opp intervalløkter på forhånd og du har rundefunksjoner til intervalltrening. Du får, med andre ord, full kontroll på tiden.


Hva pulsen forteller deg


Ved siden av å gi deg oversikt over tiden, er den viktigste funksjonen til en pulsklokke å fortelle deg hva du har i puls. Hjertet er kroppens viktigste muskel, og ved å følge med på hjerterytmen kan man si mye om hvordan aktiviteten påvirker kroppen. Å trene hjertet vil også ha en stor helsegevinst, og et sterkt hjerte har langt mer å si enn synlige magemuskler. 



I toppidretten regner man det som utholdenhetstrening så fort pulsen passerer 60 prosent av makspuls. Allerede da trenes hjertet, og det er fra dette området og 15-20 prosent oppover at mesteparten av mengdetreningen gjennomføres. Denne pulsen når folk flest allerede ved lett fysisk aktivitet og trening, og med ei pulsklokke rundt håndleddet kan du med sikkerhet vite at du er over den magiske grensen. 



Aller best treningseffekt får man gjennom tøff trening, som gjerne legges opp i intervaller for å kunne hente ut enda mer krefter. Det finnes utallige varianter av intervalltrening, og ingen fasit for hva som er aller best. Imidlertid finnes det mye forskning som tyder på at man oppnår aller størst treningseffekt rundt 90 prosent av makspuls. 



Å vite hva man har i makspuls vil være et nyttig utgangspunkt for de som ønsker å trene målbevisst. Veldig mange treningstips forteller deg hvor du bør ligge i prosent av makspuls på ulike typer trening, og da er man avhengig av å vite nettopp denne. Uten pulsklokke blir dette ren gjetning, og selv om 220 minus alder er et greit utgangspunkt for snittet, er det på ingen måte gitt at dette gjenspeiler virkeligheten. I Team Sport 1 Skinstad, for eksempel, har 20 år gamle Mårten 188 i makspuls, mens 27 år gamle Petter har samme makspuls som pappa Åge på 53 år – 165!


Selv om makspuls og trening ofte nevnes i samme åndedrag, kan også hvilepulsen fortelle deg mye om formen din. En høy hvilepuls kan tyde på dårlig fysisk form, og ved å senke denne har du gjort kroppen din en stor tjeneste. Hvor fort pulsen synker etter tøff trening, hvor fort du henter deg inn, er et annet mål på fysisk form som pulsklokka kan hjelpe deg å følge med på. 


Aktive idrettsutøvere trener mye, og utholdenhetsutøverne er veldig opptatte av å skille mellom rolig og tøff trening. For folk flest spiller kanskje ikke dette all verdens rolle, og trener man sjelden er det faktisk å anbefale at mesteparten av treningen er tøff. Ivrige mosjonister, derimot, har kanskje for vane å presse vel tøft på øktene som egentlig skal være rolige, noe som igjen påvirker utbyttet av de tøffe øktene. Med andre ord har både folk flest, ivrige mosjonister og toppidrettsutøvere stort utbytte av pulsklokka.

Motivasjon på håndleddet


I takt med den teknologiske utviklingen, har mange pulsklokker også fått innebygget GPS. Dette kan fortelle deg hvor lang favorittrunden din faktisk er, hvor mange kilometer du har lagt bak deg på dagens økt, eller du kan bruke det hvis du vil se hvor lang tid du bruker på å løpe en 5-kilometer, for eksempel. Kombinerer du GPS, puls og stoppeklokke, kan du gjennomføre dine helt egne tester der du sammenligner tid og puls over en gitt distanse. 



Moderne pulsklokker kan også kobles opp og brukes som treningsdagbok, noe som vil gi deg oversikt over treningen og aktiviteten du har gjennomført. Dette kan være motiverende for mange. Motivasjon er en viktig faktor for å orke å gjennomføre trening og fysisk aktivitet, særlig på dager der sofaen frister aller mest, og dette er en av grunnene til at vi anbefaler pulsklokke til hvermannsen. 



Med pulsklokke har du en egen liten motivator på håndleddet. Denne kan fortelle deg at du bruker kortere tid på å gå opp til favorittoppen enn du gjorde før, at pulsen din er ideell for å oppnå best mulig treningseffekt og at du har lagt bak deg ei hel mil med skigåing! 



Pulsklokker kommer i alle prisklasser, og som med alt annet sportsutstyr er det viktig at du finner ei klokke tilpasset ditt nivå. Vi i Team Sport 1 Skinstad er i hvert fall ikke i tvil om at du kommer til å få bruk for den.