Treningstipset: Trening av balansen

God balanse er viktig i langrenn og i alle andre idretter. Her er noen effektive øvelser med Petter og Mårten i Team Sport 1 Skinstad.

Petter og Mårten har lært øvelsene av eliteløper Martin Johnsrud Sundby. De er utviklet spesielt for deg som vil bli bedre til å skøyte, men er viktige for alle – enten man er mosjonist eller idrettsutøver.

Hofte, kne og tå

I alle øvelsene er det viktig at du har en rett linje fra stortå til kne, hofte og skulder og at du står med vekten rett over ballen. Unngå å forskyve kroppstyngden.

Øvelse 1 – fram og tilbake

Bruk f.eks en Abilica SoftStep balanseball.  Veksle mellom å trykke tær og hæl ned slik at du får en fram-og-tilbake-bevegelse. Trener balansen samtidig som at du styrker ankler og legger.

Øvelse 2 – Utside til innside

Veksle mellom å trykke innover og utover. Gir god balansetrening for anklene.

Øvelse 3 – Sirkel

Kombiner øvelse 1 og 2 til en sirkulær bevegelse. Husk hele tiden kne over tå, hofte over kne og skulder over hofte.

Øvelse 4 – Ettbeins knebøy

Bruk en stepkasse som f.eks Abilica StepUp Pro. Hold en medisinball eller en kettlebell foran kroppen for å lettere holde balansen og ikke falle bakover. Husk at tå, kne, hofte og skulder hele tiden skal være i en rett linje over hverandre. Obs! Hvis du synes dette er tungt, kan du starte med å plassere stepkassen ved siden av en ribbevegg og holde deg i den mens du setter deg ned.

Øvelse 5 – Skøyting på balanseputer

Bruk en balansepute som f.eks Abilica SoftBalance. Flytt vekten fra fot til fot som om du skøyter. Husk at du hele tiden skal ha perfekt balanse med tå, kne, hofte og skulder i en rett linje over hverandre.