Treningstipset: Slyngetrening

Har du prøvd å trene med slynger? Å bruke slynger som utstyr gir deg mange muligheter for å trene hele kroppen og du kan gjøre øvelsene hjemme som en del av dine 30 om dagen-trening! 

Her viser vi deg noen gode, effektive øvelser du kan gjøre med slynger som utstyr. 

Styrketrening med slynger gjør deg sterk fra innsiden. Du trener effektivt kjernemuskulaturen som er så viktig for alt fra langrennsløpere til terrengsyklister, stiløpere og alle oss som ”bare” vil holde kroppen i form.

Revolusjonen

Slyngetrening har de siste årene nærmest revolusjonert treningsverdenen. Slyngene kom opprinnelig som treningsapparat for rehabilitering av nakke, rygg og hofter, men den gode treningseffekten på kjernemuskulaturen ga raskt stor interesse fra mange ivrige mosjonister og ikke minst toppidrettsutøvere i så ulike idretter som golf, alpint, langrenn, terrengsykling og kajakkpadling.

Gir stabilitet

Slyngene skaper en instabilitet i bevegelsen på den måten at de ikke styres av en låst bevegelsesbane som et tradisjonelt styrketreningsapparat gjør. De er derfor godt egnet til å trene stabilitet. Når du trener med slynger er det viktig å sørge for at bevegelsene gjøres så riktig som mulig, vær spesielt oppmerksom på at ryggen holdes i en nøytral posisjon. Obs! Ved smerter i nakke, skuldre, rygg eller hofte bør du konsultere fysioterapeut før du starter treningen!

Kjøp Abilica PowerSling her