Hopp til hovedinnhold

SLIP AV LANGRENNSKI

Hvorfor steinslipe ski?

sliplang.jpg

Slipen er kanskje det aller viktigste for å oppnå god glid. Når vi sliper skiene oppnår vihovedsaklig to ting. Det ene er å fjerne gammel, hard såle. Det andre er å sette en struktur i skiene for å tilpasse skiene føret den skal brukes på. Strukturen (mønsteret) i sålen er det som har mest å si for hvor godt en ski glir på snøen. Vi kan sette mange strukturer som er tilpasset mange forskjellige fører. På finkornet, kald snø ønsker man en fin struktur for å oppnå en ideell vannfilm mellom ski og snø. På våt og grovkornet snø ønsker man en grovere struktur som minsker skiens kontakt med den våte, sugende snøen. 

Når man steinsliper en ski får man i tillegg som bonus det at sålen blir 100% plan. Har du preppet litt ski tidligere merker man fort at skiene etterhvert blir enten konkave eller konvekse under. Dette gjør at voksen man legger på ikke legger seg ideelt. Smørejernet klarer ikke å varme inn voksen jevnt og når du sikler av glidvoksen må du ofte trå til litt ekstra der sålen er ujevn. Under en steinslip blir skiene ført inn i maskinen mange, mange ganger og man tar bort litt såle for hver gang. Til slutt ender man opp med en helt plan flate.

Hvordan fungerer egentlig en steinslip?

Selv om en steinslipemaskin er en høyteknologisk maskin er grunnprinsippet egentlig ganske enkelt. En prosess består enkelt forklart av at en diamant setter et mønster i en roterende stein. Når diamanten har satt strukturen i steinen føres skiene inn over steinen med et nøye overvåket trykk og strukturen fra steinen blir overført til skisålen. 

Sålens tilstand er utangspunktet for hvor mye jobb det er på et skipar. Er sålen veldig ujevn må vi slipe mer enn dersom sålen er jevn. 

Vi starter med å se an skienes tilstand. Deretter lar vi steinen gå uten å sette noen struktur i den. Denne jobben gjør at skiene blir fullstendig plane og er avgjørende for at man senere kan sette en jevn struktur over hele skien.

Når denne jobben er ferdig og skiene er helt plane setter vi struktur i steinen som deretter setter strukturen videre i skiene. På enkle strukturer er skiene nå ferdige. På andre strukturer kan det bli satt flere forskjellige strukturer sammen på samme såle som sammen danner den endelige strukturen.

Jeg har fått nyslipte ski. Er de nå låst til ett føre?

Når skiene er ferdig slipt er satt en permanent struktur i sålen. Denne kan være spisset mot et gitt føre eller det kan være en universalstruktur som skal gli godt på flere forskjellige fører. Har du satt en universell struktur under skiene er denne laget slik at den enkelt kan manipuleres (lages grovere) med et rillejern. Et rillejern setter også struktur i sålen, men denne strukturen er mer midlertidig og blir borte etter noen innvarminger med en glidvoks.

Alle våre sliper er laget for å lett kunne endres med et rillejern med godt resultat. Hør med oss om hvilke manuelle strukturer vi anbefaler til de forskjellige slipene.

Jeg har fått slipt mine ski. Hva gjør jeg videre?

At skiene er slipt betyr ikke at de er preparerte og ferdige. Skiene er nå "nullstilt" og trenger litt kjærlioghet og omsorg for å yte sitt beste. Det viktigste man gjør med nyslipte ski er å gi dem en skikkelig grunnpreparering. 

PREPARERING AV LANGRENNSKI

Selv om det har kommet mange svært gode glidprodukter de siste sesongene som ikke krever smørejern eller særlig kunnskaper anbefaler vi alltid en skikkelig preparering av skiene når de er nye eller nyslipte.

Grunnpreparering

Dersom skiene er nye, nyslipte eller ikke har vært preppet på en stund anbefaler vi en ordentlig grunnpreparering av sålen. Det er litt forskjellige måter å gjøre dette på. Det kan enten gjøres med varmeskap, infrarød glidermaskin eller med smørejern. Når skiene er nye eller nyslipte vil de to første alternativene være å foretrekke for å impregnere sålen skikkelig med glidvoks.

I et varmeskap ligger skiene i flere timer i en temperatur som er over glidvoksens smeltepunkt. Dette gjør at glidvoksen ligger flytende på skiene over lang tid slik at mest mulig voks trenger inn i sålen.

Med en infrarød glidermaskin ligger skiene flatt med glider samtidig som et infrarødt varmeelement går frem og tilbake over skisålene. Dette gjør samme nytte som varmeskapet, altså at glidvoksen ligger flytende på sålen over lang tid for å sikre maksimalt voksopptak.

Begge de to ovennevnte alternativene gjøres på et skiverksted med nøye overvåket temperatur slik at skienes egenskaper ikke blir påvirket og er en skånsom måte å preparere skiene på.

Dersom man vil gjøre jobben selv er det ingenting i veien for det. Man kan også bruke et godt smørejern med en god termostat og få omtrent det samme resultatet om man bruker lang tid og lar skiene bli kalde mellom innvarmingene. Om man vil gjøre dette selv med smørejern er det viktig at man ikke er utålmodig og varmer for mye. Dette kan føre til at sålen smelter eller at limet mellom ski og såle smelter slik at sålen løsner fra skiene.

Med tid til rådighet og et godt smørejern er det likevel veldig greit å gjøre jobben selv etter denne metoden:

- Bruk en myk glider, gjerne en rød variant uten fluor

- Varm inn voksen slik at det dekker sålen og varm samme glider inn tre ganger med avkjøling imellom. La skiene bli kalde mellom hver runde med smørejernet.

- Etter tredje innvarming og avkjøling sikler og børster du skiene grundig før du gjentar samme prosess to ganger til- altså 3x3 innvarminger.

Etter grunnprepareringen

Når denne jobben er gjort har man et godt grunnlag for videre jobb med skiene. Når den myke voksen er siklet og børstet av for siste gang, legger man gjerne en hardere voks for å sikre god slitestyrke. Denne kan gjerne være en blå variant. Den harde glidvoksen varmes inn tre ganger med avkjøling imellom. Vær nøye med temperaturen på smørejernet og bruk jevne bevegelser. Hardere vokser krever høyere temperatur på smørejernet og ergo er det viktig at sålen ikke blir overopphetet.

Etter dette er det bare å legge dagens glidvoks eller en universell voks som går godt på flere fører enten dette er en voks du varmer inn eller en flytende hurtigvariant.

 

Vi tar gjerne på oss preppejobben for deg enten skiene er nye eller brukt. Husk at skiene skal leveres ferdig renset til oss uten verken glid- eller festevoks før vi sliper eller prepper dem.

Er det noe du lurer på er det bare å spørre!

PRISLISTE SKIVERKSTED

LANGRENN:

20. Slip brukte ski

Planslip/grovslip - Valgfri struktur // Grønn//Blå//Hvit//Rød - 800,-

21. Slip av nye ski

Planslip/grovslip- Valgfri struktur // Grønn//Blå//Hvit//Rød - 700,-

22. Marka prepp

Metting av såle + Dagsaktuell glider - 350,

23. Grunn prepp

Smøring med jern (PS) // Metting med IR // Sperrelag // Topplag HS - 550,-

24. Racing prepp

Grunn prepp med HS // Topplag TS - 1200,-

25. Rensing av ski - fra 250,-

Grunn prepp med HS // Topplag TS - 1200,-

26. Bytting av feller (eks. feller) - 250,-

27. Reparasjon av såle Langrenn fra 400,-

Stanse ut belegg // Legge inn nytt belegg
Ski anbefales å slipes etter reparasjon av såle 

28. Montering Langrenn med borring og bruk av mal - 300,-